Váš program se nepodařilo aktualizovat.
Přidat do programu

Kolem Stožecké kaple na Stožeckou skálu

• Cyklistické Cyklistické
  • Pěší turistika Pěší turistika
  • Adrenlinové Adrenlinové

Trasa naučné stezky Na Stožeckou skálu vede krajinou NP Šumava v prostoru mezi obcí Stožec a stejnojmenným vrchem (1.065 m) vypínajícím se nad obcí.

Stezka Vás seznámí s poměrně malým územím, které má však značný potenciál kulturních a přírodních hodnot. Obsah informačních panelů je zaměřen na přírodovědné, národopisné a kulturní pamětihodnosti.

Nástupním místem přístupu ke stezce je obec Stožec. Odtud vede trasa po silnici směrem k osadě Černý Kříž. Na rozcestí s modrou turistickou značkou odbočuje vlevo, překračuje Studenou Vltavu a pokračuje po modré až k rozcestí Pod Stožeckou skálou. Zde začíná vlastní stezka, která vede od rozcestí vpravo prudkým stoupáním ke Stožecké skále. Je na ní celkem 5 zastavení osazených informačními panely. První z nich je na rozcestí (je tu také přístřešek s lavičkami a kolostavem), další 4 jsou osazena na trase mezi rozcestím a Stožeckou skálou. Zpáteční cesta do Stožce může vést po stejné trase, nebo se návštěvníci mohou vydat z rozcestí dál po modré značce až ke křižovatce se žlutou. Odbočí na ni a ta je přivede po asi 3 km zpět do obce. Stezka je určena pěším návštěvníkům. Jednosměrná trasa je téměř jeden kilometr dlouhá (s přístupem ze Stožce a s návratem činí celková vzdálenost asi 10 km).

Stožecká kaple

Poutní kaple P. Marie na vrchu Stožec (1065 m) pod Stožeckou skálou při prameni léčivé vody je ukázkou lidového řezbářství. Původní dřevěnou kapličku postavil v roce 1791 kovář J. Klauser, který vděčil vodě ze zdejšího pramene za uzdravení svého zraku. Kaple byla v roce 1804 přestavěna a v 60. letech 19. století doplněna o dřevěnou přístavbu s dřevořezbami. Pravidelných srpnových poutí se tady účastnilo i několik tisíc lidí. Po 2. světové válce kaple chátrala. V nedalekém bavorském Phillipsreuthu byla v roce 1985 postavena její věrná kopie. V roce 1988 byla Stožecká kaple obnovena J. Kocourkem z Prachatic a od roku 1989 se zde opět konají pravidelné poutě.