Původně most překračoval řeku Vltavu u Podolska asi 10 km východně od Písku, kde byl postaven českobudějovickým podnikatelem Vojtěchem Lannou v letech 1847 - 1848. Vyprojektoval ho Bedřich Schnirch, autor řady podobných mostů nejen u nás, ale i v zahraničí.
V plném zatížení most sloužil přes 90 let. Roku 1942 byla automobilová doprava převedena na nový železobetonový most, který překlenul celé vltavské údolí. Řetězový most sloužil dál místní přepravě až do roku 1960. V souvislosti s dokončením stavby Orlické přehrady a s napouštěním přehradního jezera, které by most zatopilo, byl celý rozebrán, jednotlivé díly byly označeny a uloženy.
Z různých míst, která přicházela v úvahu pro další použití mostu, bylo nakonec vybráno údolí Lužnice u Stádlce v místech, kde se řadu let přes řeku převáželo. Řečiště i silnice zde byly obdobně široké jako na místě, kde most původně stával. Podle dokumentace byly originální části znovu sestaveny a 25. května 1975 byl most otevřen.
Most o celkové délce 157 m je zavěšen na dvou dvojitých prohnutých řetězech. Ty jsou spojeny s dřevěnou mostovkou vertikálními táhly. Řetězy jsou protaženy otvory ve dvou kamenných pylonech ohraničujících most a zakotveny do vyzděných kamenných bloků.
Most je po celkové rekonstrukci. Vjezd automobilům je povolen do hmotnosti 1,5 t. Od mostu vede několik turistických tras. Proti proudu vede červeně značená turistická trasa na hrad Příběnice nebo až doTábora. Po proudu pak po červené nebo po modré, na hrad Dobronice a dále pak po červené do Bechyně.
V roce 1959 vyhlášen národní technickou památkou. Maximální hmotnost vozidla je 1,5t.